Глобальные категории места-времени здесь принимают форму отношений местности-временности. Временности как принципиальной невечности произведения искусства (когда оно развивается во времени единственным образом - исчезая). И местности как основы бытия этого произведения.
Выбор местности не случаен: именно здесь, с проведением в 1900 году вдоль Оки нижегородского участка Московско-Казанской железной дороги, началась современность города. И продолжилась позже: в фермах моста, башнях элеваторов, котлах тепловой станции.
Ныне всё здесь заброшено и забыто.
Приход художников "рекультивирует" эту территорию, предлагая городу новую, заметно отличную от прежней, форму её бытования.
The global categories of Time and Space shape themselves here into interrelationship of Impermanent and ithe Local: the former interpreted as basic perishability of the work of art (erosion and obliteration are the only ways, in which it can evolve with time), and the latter, as the basis for the very existence of this object. The locale for the second stage of the Festival was not chosen at random: the city began to live its modern life here, when in 1900 the Nizhny Novgorod branchline of the railway from Moscow to Kazan was built. Modernity went then further into trusses of the bridge, towers of elevators, boilers of thermal plants. Now everything here is disused, desolate and deserted.
Coming of artists "recultivates" this territory and moulds this medium into a new shape, which is visibly different from the former one.
|